۱۳۸۷ آبان ۱۶, پنجشنبه

بزرگرترین نمایشگاه Joseph Beuys در برلین  




و این هم گل سرسبد مسافرت من به برلین ... نمایشگاه جوزف بویس در Hamburger Bahnhof در برلین با نام Revolution sind wir یا انقلاب خود ما هستیم ! 
Beuys از بزرگترین هنرمند های قرن ۲۰ در آلمانی متولد شد که بین دو جنگ قرار داشت و بعد از جنگ جهانی دوم به یکی از جنجالی ترین هنرمندها تبدیل شد ٬ نظریه بویس که هر کسی هنرمند میتونه باشه از معروفترین حرفاشه و اون در تمام دوران عمرش سعی داشت این رو در خلال چیدمانهای هنریش بیان کنه...  (مثلا قفسی آهنی که سالها نگه میداشت و فقط هر از چند گاهی محتواش رو عوض میکرد یا وقتی خودش رو در نیویورک از فرودگاه با آمبولانس به قفس یک گرگ وحشی میرسوند و با گرگه ۱ روز تمام هم آشیانه بود و بعد بدون اینکه وارد شهر بشه دوباره به دوسلدورف برمیگشت ) 
بویس از سیاسی ترین هنرمندهای قرن ۲۰ هست او به دموکراسی غربی اعتقادی نداشت و اون رو فقط سودجویی لابیست ها و حزبهای سیاسی سودجو میدونست و همین جا بود که اصطلاح دموکراسی مستقیم یا Direkte Demoraktie رو در آلمان اواخر دهه ۶۰ و در اوج جنبشهای دانشجویی رواج داد حرکتی که به عقیده اون حکومت از تک تک ما شروع میشه نه از یک منبع خارجی ... این اهمیتی که بویس به فردگرایی که همیشه مثبت برداشت نمیشه برای من از مهمترین و باارزشترین دستاوردهای بویس هست  که اسم نمایشگاه هم به همون اشاره داشت . 

نمایشگاه واقعا بزرگ بود و بسیاری از سخنرانیهای بویس رو در جمع دانشجوها و مردم عادی شامل میشد از جاهای جالبش میشد به فعالیت بویس در جنبش درختکاری آلمان اشاره کرد که از شهر به شهر مردم رو به کاشتن درخت دعوت میکرد و در جایی گفت من فکر میکنم درختان از انسانها باهوشتر هستند . 
در قسمت دیگه نماشگاه چیدمانهای بویس به چشم میخورد که مثلا یک عصا که اسمش Eurasia Stab یا عصای اوراسیا بود بین نقشه غرب و شرق ناجی شده بود چون بویس اعتقاد داشت که هیچ صلحی در دنیای امروز بدون فهمیدن دنیای شرق توسط غرب بدون تلاش برای تطبیق دادن اون با ارزشهای غربی صورت نمیگیره . 
بسیاری نقاشی و طراحی هم از بویس به نمایش گذاشته شده بود . بویس اهمیت بسیاری به حیوانات میداد و در بسیاری از 
چیدمانهاش از اونها الهام میگرفت مثلا در جریان که ورنیساژ در دوسلدورف با خرگوش مرده اش در گالری راه میفته و به جایی که به مردم تماشاچی کارهاش رو نشون بده ٫ به خرگوشه مردم رو نشون میده :)

نمایشگاه خیلی خوبی بود و به طور عالیی کارا چیده شده بودند برعکس نمایشگاههای تنگ و خفه کننده در پاریس . این هامبورگه بانهوف در برلین هم خودش قبلا مثل موزه اورسی در پاریس یک ایستگاه قطار بوده بین برلین و هامبورگ و واقعا بزرگه ... در زیرزمینش هم مجموعه Flick نگه داری میشه که میشه گفت معادل آلمانی Saatchi در انگلیس هستش . 

Jospeh Beuys تا ۲۶ ژانویه در Hamburger Bahnhof در برلین 

برای دیدن بقیه عکسها اینجا رو کلیک کنید . 

۱ نظر:

Unknown گفت...

khosh behale shoma ke oonja boodin, faghat darbareye "gorg
oon gorg nabood cayote bood va cayote ye heyvoonie beyne gorg va sag va symbole amrica's
merci az matlabetoon