۱۳۸۷ آبان ۴, شنبه

FIAC یا فستیوال هنر معاصر در پاریس





(Foire international de l'art contemporain) یاFIAC  هر سال همین موقعها شروع میشه که من هم امروز رفتم و دیدمش . هدف جمع کردن کلی گالری هنری زیر یک سقفه (و چه سقفی قشنگتر از سقف گران پاله در پاریس ) تا هم فروش رونق بگیره هم ملت بهره ببرند البته فکر کنم بیشتر دلیل اوله . فیاک ۵ یا ۶ روز بعد از   Frieze بر گذار میشه که همتای لندنیش هست با این تفاوت کوچک که فیاک بر خلاف فریز فقط به هنر معاصر نمیپردازه بلکه  هنر مدرن اوایل   قرن تا دهه ۶۰ ۷۰ رو هم شامل میکنه . 

امسال هم با وجود رکود اقتصادی و کاهش قیمتها در حراجهای ساتبی ٬ کریستیز و دوپوری و لوکزامبورگ بازهم شاهد حضور گالریهای همیشگی بودیم و فروش هم ادامه داشت مثلا تمام نقاشیهای هیتلر که در گالری white cube عرضه شده بود همون ۲ ساعت اول فروش رفت . البته در همون وایت کیوب برادران Chapman که آلت جنسی مرد در کاراشون بسیار تکرارمیشه روی همون نقاشیها باز کار کردند و دستکاریشون کردند و اسمش شد "اگر هیتلر هیپی بود چقدر دنیا جای خوبی میبود !"

جدا از اون در گالری مورد علاقه من از زوریخ یعنی Bob van orsouw میشد چند تا کار از شیرانا شهبازی هنرمندجوان ایرانیرو دید که خیلی با کیچ های دهه ۶۰ شمسی بازی میکنه تو کاراش ( چای شهرزاد یادتونه که ) واسه دیدن یکی از کاراش که در فیاک بوداینجا رو کلیک کنید .
چند تا کار هم گه گدار از شیرین نشاط دیدم وگرنه ایرانی دیگری ندیدم . 
گالریهای دیگه که من خوشم میاد و اونجا بودند Timothy Taylor از لندن گالری Yvon Lambert از پاریس گالری Nathalie Obadia از پاریس که در بروکسل هم شعبه زده و متخصص هنرمندهای جوان هنوز کشف نشده است . 
گالری Hauser & Wirth اززوریخ و لندن که از اون گالریهای کارکشته است و امسال با اثر   که یک ماشین بمبگذاری شده بود حضور داشت(برای دیدنش اینجا رو کلیک کنید) و همچنین چند اثر از Louise Bourgeois .  

هنرمندی که این دفعه کشف کردم از گالری timothy taylor بودو اسمش هم هست ....LUCY WILLIAMS  دو تا اثر بیشتر نداشت ولی همونا کافی بودند تا منو عاشق کنه !! کارهاش مثل کارهای Sarah Morris خیلی وارد معماری میشه ولی با ابعاد کمتر ودقت بیشتر ماکت ساختموتهایی رو میسازه که میشه گفت ورژن مدرن ساختمونهای برلین شرقی هستند با همون سردی و خشکی ولی در عین حال زیبایی و اکثرشون پس زمینهاشون گلدوزی شده :) برای دیدن یک عکس از کارای لوسی ویلیامز در فیاک امسال اینجا رو کلیک کنید .   

وقتی هم که وقت تموم شد (ساعت ۸ شب ) و خواستم برم جلوی در آقایی یک نوشته رو خودش نصب کرده بود و نوشته بود که دنبال دختر خوشگل میگرده که اتمام جالبی بود واسه عکش اینجا رو کلیک کنید 

و آخر نماشگاه هم این میمون تئالرال رو دیدم که جالب ترین اثر به دور از هیاهوی فیاک بود ... هم ترسناک بود هم خنده دار مثل یه رویای بچگی !  دریوتیوب لینکش اینجا ست  و گرنه بالای صفحه سمت راست گذاشتمش . 

همه عکسایی رو که گرفتم رو اینجا ببینید  خیلی شلوغ بود و من هم این دفعه کم حوصله پس به کیفیت عکسا خرده نگیرید :) 






هیچ نظری موجود نیست: