۱۳۸۷ آبان ۸, چهارشنبه

نمایشگاه پوستر از فنلاند در موزه هنرهای تزیینی Arts decoratifs








۲ روز پیش نمایشگاه پوسترهای فنلاند رو در موزه هنرهای تزئینی دیدم  . هر سال در پاریس یک کشور اروپایی ازش دعوت میشه تا درستاوردهای فرهنگی خودش رو نشون بده مهمان امسال هم فنلاند هشتش  . 
در کشور فنلاند یک جنبش گرافیکی خیلی قوی وجود داره که هم از هنر پوسترهای فرانسوی اوایل قرن بیستم الهام گرفته هم از مکتب روس و لهستان ( مدرسه ورشو )  . در این نمایشگاه حدود دویست پوستر از اوایل قرن تا همین امروز وجود داشت . کشور فنلاند به دلیل رفاه اجتماعی بالایی که داره تبلیغات مواد مصرفی در اون رونق خوبیداره و این همون چیزیه که هنرمند های گرافیست دنبالشند  جامعه مصرفگرا که ارزش بالایی برای تبلیغات قائل میشه . از Marimekko طراح پارچه به عنوان معروفترین صادرات هنر گرافیکی فنلاند یاد میشه که در دههای ۷۰ و ۸۰ با پارچه های رنگارنگ صنعت پارچه رو دگرگون کرد . برای دیدن چند تا کارش اینجا رو کلیک کنید.

شهر لاهتی در فنلاند مرکز جنبش پوستر در این کشوره و از هنرمندهایی مثل Erik Bruun , Gallel Kallela & Erik Vaas نام برد  هنرمند مورد علاقه من Erik Bruun  بود که همون هواپیمای شبیه ماهی رو طراحی کرده . نمایشگاه کوچولو ولی خیلی خوب !

برای دیدن عکسهای من از این نمایشگاه اینجا رو کلیک کنید . 

تا ۲۶ اکتبر در Musée des arts decoratifs پاریس 

هیچ نظری موجود نیست: